From WikiAlpha
Jump to: navigation, search

Hürriyet (Template:IPA-tr, Liberty) is one of the major Turkish newspapers, founded in 1948. As of January 2018, it had the highest circulation of any newspaper in Turkey at around 319,000.[1] Hürriyet has a mainstream, liberal and conservative outlook.[2] Hürriyet combines entertainment value with news coverage.

Hürriyet has regional offices in Istanbul, Ankara, Izmir, Adana, Antalya and Trabzon, as well as a news network comprising 52 offices and 600 reporters in Turkey and abroad, all affiliated with Doğan News Agency, which primarily serves newspapers and television channels that were previously under the management of Doğan Media Group (Doğan Yayın Holding). Hürriyet is printed in six cities in Turkey and in Frankfurt, Germany.[3] As of January 2017, according to Alexa, its website was the tenth most visited in Turkey, the second most visited of a newspaper and the fourth most visited news website.[4] On 21 March 2018, Doğan Yayın Holding, the parent company of Hürriyet, was sold to Demirören Holding for approximately $1.2 billion. The Demirören Group is known for its pro-government stance.[5]


Hürriyet was founded by Sedat Simavi on 1 May 1948 with a staff of 48. Selling 50,000 in its first week,[6] Hürriyet was Simavi's 59th and last publication.

It is considered a high-circulation newspaper in Turkey.[7][8]

In 2018, Hurriyet was bought by Demirören Holding, owned by the Demirören family who are considered to be close to President Erdoğan.[9]

Tax fine controversy

In February 2009, the newspaper received an 826.2 million TL (US$523 million) fine for tax evasion by Doğan Group/Petrol Ofisi. Following this, the Istanbul Stock Exchange suspended Doğan Holding's shares,[10][11][12] and Fitch downgraded Hürriyet to 'BB−'.[13]

Executives at the Doğan Group expressed the opinion that the tax fine was politically motivated "intimidation", caused by HürriyetTemplate:'s linking of Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan and his political party, AKP, to a charity scandal in Germany. In March 2009, Jose Manuel Barroso, president of the European Commission, expressed public concern about the fine, saying that it threatened "pluralism and freedom of the press."[14]

In September 2009, Doğan Group was fined a record US$2.5 billion, related to alleged past tax irregularities.[14][15]

The September fine caused further expressions of public concern from the European Commission, as well as the Organization for Security and Co-operation in Europe.[16] It also caused some critics and global investors[17] to compare the fines to then-Russian President Vladimir Putin's use of tax-evasion charges to bankrupt oil company Yukos for allegedly political reasons. In an interview, Erdoğan denied this charge, calling it "very ugly" and "disrespectful" to both himself and Putin.[16]

Notable people

Golden Butterfly Awards

Hürriyet, along with Pantene, sponsors the annual Golden Butterfly Awards, in which its readers vote for nominees in the fields of Turkish television and music.[18]


  1. "08 Ocak 2018 - 14 Ocak 2018 haftası Tiraj Tablosu". http://www.medyatava.com/tiraj. 
  2. Cite error: Invalid <ref> tag; no text was provided for refs named esra2006
  3. Throughout 60 years, Hürriyet from past to present Archived September 4, 2008, at the Wayback Machine.. Hürriyet Kurumsal.
  4. "Top Sites in Turkey". Alexa. http://www.alexa.com/topsites/countries;0/TR. 
  5. New York Times (21 March 2018). "Turkish Media Group Bought by Pro-Government Conglomerate.". https://www.nytimes.com/2018/03/21/world/europe/turkey-media-erdogan-dogan.html. 
  6. "HÜRRİYET'İN KİLOMETRE TAŞLARI" (in tr). Hürriyet Kurumsal. 2005. http://www.hurriyetkurumsal.com/tr/tarihce_km_taslar.asp?tarih=4859. 
  7. Finkel, Andrew (2007-08-16). "News fit to print?". Today's Zaman. http://www.todayszaman.com/columnist-119554-news-fit-to-print.html. "I am no great fan of Hürriyet as a newspaper. I believe it abuses the considerable authority it wields." 
  8. Görmüş, Alper (2008-12-19). "Konu: Ergenekon haberciliği... Soru: Hürriyet bunu neden göze alıyor?" (in tr). Taraf. http://taraf.com.tr/yazar.asp?mid=3171. "...Türkiye’nin en etkili gazetesi..." 
  9. Times, The New York (2018-03-21). "Turkish Media Group Bought by Pro-Government Conglomerate (Published 2018)" (in en-US). The New York Times. ISSN 0362-4331. https://www.nytimes.com/2018/03/21/world/europe/turkey-media-erdogan-dogan.html. 
  10. "Prosecutors set to file tax evasion lawsuit against Doğan Yayın". http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=167444. 
  11. "Finance ministry orders BP to pay TL 474 million for tax evasion haberi - Thursday, 05 March 2009 09:57". http://en.timeturk.com/finance-ministry-orders-bp-to-pay-tl-474-million-for-tax-evasion--16517-haberi.html. 
  12. "Turkish index suspends Dogan group, Petrol Ofisi shares". Reuters. 2009-03-18. http://uk.reuters.com/article/oilRpt/idUKIST00336620090318. 
  13. "Fitch Downgrades Turkey's Hurriyet to 'BB-'; Outlook Negative - PO Oil Financing LTD, Petrol Ofisi A.S., Hurriyet Gazetecilik ve Matbaacilik A.S., Dogan Yayin Holding AS Market Size, Market Share and Demand Forecast". http://reports.fitchratings.com/coms2/summary_0266-94590_ITM.  [1] Archived July 22, 2011, at the Wayback Machine.
  14. 14.0 14.1 Dogan Hit by $2.5 Billion Tax Fine in Erdogan Feud, Seda Sezer and Ben Holland, Bloomberg, September 8, 2009
  15. Turkey gov't hits media group Dogan with tax fine, Reuters, September 8, 2009
  16. 16.0 16.1 Turkish Premier Defends Media Tax Battle, Marc Champion, The Wall Street Journal, October 5, 2009
  17. Feud Shaking Turkey Pits Erdogan Against Dogan Newspaper Baron Archived November 3, 2012, at the Wayback Machine., Ben Holland and Firat Kayakiran, Bloomberg, June 23, 2009
  18. "Golden Butterfly Awards recognize best of Turkey's TV and music world". Hürriyet. 14 November 2016. http://www.hurriyetdailynews.com/golden-butterfly-awards-recognize-best-of-turkeys-tv-and-music-world-106092. 

External links

Template:Dogan Medya Grubu Template:Portal bar

[create] Documentation